مدیر شعبه اتحادیه تجاری روسیه و ایران گفت: سطح تجاری ایران و روسیه بایستی به ۱۰ میلیارد دلار برسد که در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار است.

مدیر شعبه اتحادیه تجاری روسیه و ایران گفت: سطح تجاری ایران و روسیه بایستی به ۱۰ میلیارد دلار برسد که در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار است.

به گزارش ندای البرز به نقل از گویای خبر؛ اشکان قمصری مدیر شعبه اتحادیه تجاری روسیه و ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گویای خبر گفت: این اتحادیه بعد از آخرین سفر رئیس جمهور کشورمان که به کشور روسیه داشتند پس از توافقات با رئیس جمهور روسیه در قالب شرکت مشترک برای پیشبرد اهداف تجاری و اقتصادی فی مابین دو کشور ایجاد شد.

وی در خصوص اتفاقاتی که می‌تواند ما بین کشور روسیه و ایران بیافتد، گفت: اولین اولویت کاری این است که سطح تجارت با کشور روسیه را به حداقل ۱۰ میلیارد دلار برسانیم. وی در ادامه افزود: در حال حاضر سطح تجاری با این کشور در حدود یک میلیارد دلار است که بایستی ۱۰ برابر شود.

چراکه بازار روسیه خالی است و ایران می‌تواند از این فرصت استفاده و یک جایگزین خوبی باشد و این امر هم مستلزم پای کار بودن شرکت‌های خصوصی و دولتی در کنار هم است.

قمصری تاکید کرد: در حال حاضر ۳ بانک ایرانی با ۳ بانک روسیه بین آنها سوئیفت برقرار شده است و از لحاظ دریافت و پرداخت مشکلی وجود ندارد.

مدیر شعبه اتحادیه تجاری روسیه و ایران گفت: بحث اصلی تعهدات ارزی است که با موضوع وارداتی در کشور قابل حل است. یعنی علی‌رغم این که بخش صادرات جذاب است، می‌تواند یک بازار مناسب برای فعلان و تولیدکنندگان داخلی باشد.

وی همچنین افزود: برای رفع مشکل تعهدات ارزی می‌توان طی جلسه‌ای مشترک با فعالان و تولیدکنندگان خصوصی به صورت عملی و با هماهنگی دولت روسیه و ایران این مشکل را بر طرف کرد.

قمصری در خصوص وظایف و عملکرد اتحادیه گفت: با توجه به روابط دولتی دو کشور، این اتحادیه دسترسی خوبی به مقامات دولتی روسیه و ایران دارد. این اتحادیه آماده خدمات و سرویس‌دهی در حوزه بانکی، تجارت، صنایع مختلف و صدور مجوزهای حمل و نقل و لجستیک (غلات و …) به شرکت‌های خصوصی و دولتی است که خواهان تجارت با کشور روسیه هستند.

مدیر شعبه اتحادیه تجاری روسیه و ایران در پایان اظهار کرد: ما باید کشور روسیه را یک بازار ۳۵۰ میلیارد دلاری ببینیم. با توجه به این که کشور ما و روسیه هر دو از منبع نفت و گاز برای درآمد اصلی کشور استفاده می‌کنند؛ نمی‌توانیم به روسیه نفت و گاز بفروشیم و باید مبنای کشور ما، صادرات غیرنفتی به این کشور باشد که قبلا از این بازار ۳۵۰ میلیارد دلاری، ۵۰ درصد آنها را کشورهای اروپایی تامین می‌کردند که در حال حاضر نیستند و این موضوع فرصت مناسبی برای کشور ما جهت افزایش سطح تجارت با روسیه ایجاد کرده است.