مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: دامپزشکی البرز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که در مسیر تردد قرار گرفته و محموله‌های دامی زیادی از این استان عبور می‌کند، بسیار فعال است.
فعالیت های دامپزشکی از مزرعه تا سفره مردم/ مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: دامپزشکی البرز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که در مسیر تردد قرار گرفته و محموله‌های دامی زیادی از این استان عبور می‌کند، بسیار فعال است.به گزارش پایگاه خبری ندای البرز به نقل از فاطمه صادقی، دکتر علیرضا رفیعی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: فعالیتهای دامپزشکی از مزرعه تا سفره مردم بسیار گسترده می باشد و حفظ سلامت شهروندان از مهمترین وظایف دامپزشکی است و سرمایه عظیمی که در بخش صنعت دام و طیور، آبزیان و زنبور عسل در جریان است باید حفظ شود.

وی ادامه داد: دامپزشکی را با هیچ دستگاهی نمی‌توان مقایسه کرد زیرا با کوچک‌ترین کوتاهی، دام و طیور، زنبور، آزیان و دام‌ها بیمار می‌شوند و تلفات می‌دهند و مجموعه دامپزشکی استان، برای رصد، شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری‌های مشترک انسان و دام به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند و اگر در این حوزه واکنش سریع صورت نگیرد، ویروس جلوتر از ما حرکت خواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: در تولید تخم مرغ رتبه چهارم، در پرورش ماهیان زینتی رتبه سوم، تولید عسل رتبه سوم و تولید شیر رتبه نهم کشوری را به خود اختصاص داده است و تولیدات ما در حوزه اقلام و نهاده‌های دامی به ۳۱ استان کشور ارسال می‌شود.

وی گفت: برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ۱۸۳ میلیون قطعه طیور در این استان واکسینه شدند و در مورد بیماری تب برفکی نیز از سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۵۳۳ هزار راس دام در این استان مایه کوبی شدند و اگر آنفلوانزا، تب برفکی، سیاه زخم، تب مالت و … در نقطه‌ای از روستاها یا شهرستان‌ها مشاهد شود، کارشناسان ما بلافاصله به منطقه اعزام می‌شوند و اقدامات اولیه همچون معاینه و نمونه گیری را انجام می‌دهند و ظرف کمتر از ۲۴ ساعت خاتمه عملیات را اعلام می‌کنند.

رفیعی پور از افزایش تعداد داروخانه های دامپزشکی استان خبر داد و گفت: تعداد داروخانه های دامپزشکی استان از ۲۹ به ۳۴  و مراکز درمانی نیز از ۹۱ به ۱۱۰ مورد افزایش یافته‌اند و  افزایش تعداد شرکت‌های تولیدکننده از ۴۳ به ۴۸ مورد نیز نشان دهنده پیشرفت، توسعه و تعالی است.

وی از صادرات ۲۰ کالا در حوزه دام و طیور از البرز اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ میلیون کیلوگرم تخم مرغ، سه قطعه پرنده زینتی، ۵۵۳ کیلوگرم خاویار، ۲۲۸ هزار قطعه آبزیان زینتی، ۲۰ هزار و ۷۰۰ دز اسپرم منجمد، ۱۶۸ هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ و ۳۰۰ کیلوگرم پر پرندگان استان البرز صادر شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۳۰۰ هزار کیلوگرم پودر گوشت، ۸۲ هزار قطعه پولت تخمگذار، ۶۱ هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی، ۱۴ هزار و ۸۲۰ کیلوگرم خرچنگ (شاه میگو)، یک مورد خرگوش، ۲۹۴ قلاده سگ و ۳۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم عسل صادر شده است.

رفیعی پور ، صادرات ۶۶۸ هزار کیلوگرم ماهی خوراکی تازه، ۱۴۰ هزار کیلوگرم ماهی منجمد، ۳۴۰ هزار کیلوگرم محصولات لبنی، ۲۰۵ هزار کیلوگرم موم عسل و ۳۰۸ هزار کیلوگرم میگو را از دیگر اقلام صادراتی از مبدا البرز به مقصد کشورهای اروپایی، آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه عنوان کرد.

وی یادآور شد: برخی از این محصولات در البرز تولید نمی شود اما به لحاظ وجود شرکت های بسیار خوب بسته بندی و فرآوری در این استان، تولیدات دیگر استان ها به البرز آمده و از این استان به خارج از کشور صادر می شود.