فیدان یار وفادار اردوغان، هاکان فیدان وزیر امور خارجه جدید ترکیه فردی آشنا به سیاست ورزی در برون از مرزهای ترکیه و آگاه از حرکت‌های گروه‌های قومی و گروه‌های شیخوخیت و هم چنین علوی‌ها و نقش‌بندی‌ها و از سوی دیگر گروه نور وابسته به فتح‌اله گولن است.

فیدان یار وفادار اردوغان، هاکان فیدان وزیر امور خارجه جدید ترکیه فردی آشنا به سیاست ورزی در برون از مرزهای ترکیه و آگاه از حرکت‌های گروه‌های قومی و گروه‌های شیخوخیت و هم چنین علوی‌ها و نقش‌بندی‌ها و از سوی دیگر گروه نور وابسته به فتح‌اله گولن است.

به گزارش ندای البرز: فیدان در طول ۱۳ سال سابقه کار بعنوان معاون وزیر ولی با قدرت و پایگاه یک وزیر کاملا مسلط به مسائل و حرکت‌های قومی و مذهبی در داخل و کشورهای همسایه ترکیه و حتی آسیای مرکزی است.

او به حرکت‌های فتح‌اله گولن و پایگاه اجتماعی مذهبی او، سیاست ورزی‌های عربستان و ماجرای قاشقچی و و نقش او در کنترل pyd و پ ک ک کاملا چشم‌گیر است.

فیدان از یاران وفادار اردوغان است از جمله معدود کسانی است که ۱۳ سال در کابینه‌های اردغان دوام آورده است.

او در این مدت به نمایندگی از سیاست خارجی در بسیاری از جلسات شرکت و اتخاذ تصمیم می‌کرد.

او آشنا به سیاست‌ورزی‌های کشورهای همسایه است کشورهائی که در آنها بحران کم نیست و او آگاه از شرایط ناپایدار در، عراق، سوریه، کردستان، و … است.
ترکیه در داخل بحران یونان، دریای اژه، عراق، سوریه مساله کردها (در برون و درون ترکیه)، مهاجرین سوریه و … است.

 دکتر سید جلال ابراهیمی- مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه:

فیدان بعنوان رئیس MiT ترکیه آشنا به موضوعات ناتو، است که قرار است عضویت سوئد در آن در روزهای آتی مطرح شود.
فیدان دارای اطلاعات و پیش زمینه‌های وسی در حوزه سوریه است منطقه‌ای که ایالات متحده در صدد ایجاد شرایطی در آن است که امنیت ترکیه را بخطر می‌اندازد.
در حوزه روسیه – ایران – سوریه فیدان با آگاهی اطلاعاتی از جغرافیای سیاسی هر سه کشور با توجه به داشتن آگاهی‌های اطلاعاتی و امنیتی که با سیاست خارجی ترکیه ارتباط مستقیم دارد می تواند تصمیمات به موقع اتخاذ نماید  و او بارها بعنوان مسئول در جلسات مربوط به این کشورها شرکت کرده است آگاهترین فرد در این حوزه است.

پروفسور راکیپ کوتاه در تحلیل سیاست خارجی ترکیه در روزنامه دنیا فیدان را اسطوره خدمت قلمداد می کند و او معتقد است که سوریه اولویت کار فیدان و اولین دستور کار وی است
در حوزه یونان با توجه باینکه انتخاب مجدد میتشو – تا کیس بریاست جمهوری یونان قطعی بنظر می رسد فیدان احتمالا سیاستی را دنبال خواهد کرد که اتفاق افتاده است.

حضور نیکول باشینیان نخست وزیر ارمنستان در مراسم تحلیف اردوغان روند جدیدی را در مناسبات ارمنستان، ترکیه و آذربایجان باز خواهد کرد.
بطور کلی روابط ترکیه با کشورهای همسایه و آسیای مرکزی و امارات که تنوع دیپلماسی را در دوره وزارت امور خارجه چاووش اوغلو بدست آورده بود و در برخی از کشورهای همسایه بازسازی شده است و در دوره فیدان احتمالا ادامه یابد.

پرتره فیدان

فیدان و اردوغان در یک قابل

هاکان فیدان ۵۵ ساله تحصیلات علوم سیاسی را از دانشگاه مریلند آمریکا دریافت کرده و دکترای خود را از دانشگاه بیل کنت گرفته است.

او دوره های تحقیقاتی را در آژانس بین‌المللی انرژی آتمی در وین و موسسه تحقیقات خلع سلاح سازمان ملل گذرانده است.

او در ۲۰۱۰ یعنی در ۴۲ سالگی بریاست MiT (میت) سازمان ملی اطلاعات منصوب شد و تا ژوئن ۲۰۲۳ عهده دار ریاست میت بود.
فیدان ۱۳ سال در سایه ولی با قدرت خدمت کرده است.