نگاه هوشمندانه و حکمرانی کشاورزی و غذای ایران، از ابتدای تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تا به امروز، لازم بود، تا منابع انسانی نوپای آن، برای رسیدن به شاخصه‌های مدیریتی لازم در اداره سازمان آزمون و خطاهای متنوعی داشته باشند.

نگاه هوشمندانه و حکمرانی کشاورزی و غذای ایران، از ابتدای تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تا به امروز، لازم بود، تا منابع انسانی نوپای آن، برای رسیدن به شاخصه‌های مدیریتی لازم در اداره سازمان آزمون و خطاهای متنوعی داشته باشند.

به گزارش ندای البرز: اما در این مرحله به طور قطع، لازم است تیم جدید تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز  برنده انتخابات، مسیر توسعه سازمان را مبتنی بر انگیزه‌سازی به منظور ایجاد موج پویایی و نشاط در بین اعضا پیمایش کند.

بنابراین پیش از بیان مسئله و چگونگی برون رفت از وضعیت کنونی لازم است بیان شود، بنیان‌فکری ائتلاف‌حکمت در تمام مراحل، بر اساس تغییر رفتار سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مبتنی بر انگیزه‌سازی و مشارکت حداکثری اعضاء خود به جزئیات  برنامه‌ریزی و طبقه‌بندی شده است.

چرا که ائتلاف حکمت معتقد است؛ امور سازمانی، مبتنی بر اعضاء اداره می‌شود و اداره درست سازمان، مبتنی بر کنار هم قرار گرفتن سیستمی و پیوسته، قابل انجام است.

این مهم زمانی درست انجام می‌شود که سازمان بتواند پتانسیل نهفته اعضاء را شناخته و به فعل تبدیل کند چرا که انجام این مهم باعث می‌شود تا انگیزه لازم برای کنار هم قرار گرفتن آنها ایجاد شود.

این درحالی است که گروه‌های حاکم بر  مدیریت سازمان در دوره‌های اخیر، تا کنون نتوانسته‌اند راهبردی برای حل آسیب؛ عدم توجه و بی‌انگیزگی اعضاء برای مشارکت در کارها، مفهوم‌سازی و ارائه کنند، تا جایی که با فروش اموال سازمان، اثرات بی‌برنامگی و عدم تمرکز موثر در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، عمق تأثیر مخرب آسیب‌ها را نمایان می‌کند و نشان می‌دهد که سیر مدیریت تا چه سطحی نزول کرده است.

به همین دلیل، تصمیم اعضاء سازمان در این دوره از انتخابات تصمیمی است تاریخی برای ارتقاء شخصیت صنفی که البته مسیر درست آن باید مبتنی بر تحقیق، شناخت و تطبیق برنامه‌های ارائه شده توسط گروه‌های ائتلاف صورت بگیرد.

نتایج تحقیق ائتلاف حکمت برای تعیین موقعیت سازمان در کسب کار، نشان می‌دهد نظام مهندسی استان تهران به دلیل نداشتن دیپلماسی حرفه‌ای داخلی و خارجی استاندارد و به‌روز تا کنون نتوانسته در برنامه‌ریزی و انجام فعل خود به بلوغ برسد و در نتیجه موفق به معماری و مهندسی بستر مشترک برنامه‌ریزی و ارتباط موثر، بین مجریان قانون گذار(مجلس) ناظر بر اجرای قانون (دولت)، تشکلها و بهره برداران بخش خصوصی نشده است.

و بر اساس این گسست طولانی مدت؛ روند توسعه سازمانی نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، دچار مجموعه آسیب‌های متنوعی شده است.

بنابراین سازمان تا کنون نتوانسته در انجام فعل محوله در اساسنامه درست عمل کند و مجموعه آسیب‌های متنوع و اثرات مخرب آن باعث شده است تا ائتلاف حکمت بر اساس ضرورت‌های ذکر شده، شکل بگیرد و با ارائه برنامه‌های پروژه محور با مشارکت اعضاء موج انگیزه مشارکت همگانی را برای پویایی و نشاط سازمان رقم بزند.

  • این مجموعه آسیب‌ها به چند دسته تخصصی ذیل تقسیم‌بندی می‌شوند:

الف) آسیب‌های مربوط به انحراف از مفاهیم پایه در اساسنامه:

الف۱- انحراف از سیستم‌سازی و سازماندهی موثر و پایدار.

الف۲- انحراف از مهندسی‌سازی مسیر توسعه و ارتقاء تولید صادرات محور مبتنی بر آموزش و توانمندسازی مفاهیم بنیادی زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی و غذای ایران.

ب) آسیب‌های انحراف از اهداف اساسنامه سازمان:

ب۱- (B to B) از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و حمایت حقوق صنفی مهندسین کشاورزی به دلیل فقدان دیپلماسی حرفه‌ای داخلی و خارجی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در داخل و خارج از کشور.

ب۲– فقدان سرفصل‌ها و شاخص‌های آموزش و توانمندسازی استاندارد، برای بهره‌برداران در ارتقاء تولید موثر صادرات محور.

ب۳-(B+G) فقدان دیپلماسی مناسب برای اتحاد، هماهنگی و همکاری هرچه بیشتر بین دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی.

ب۴– به وجود نیامدن بستر ارتباط موثر با حوزه‌های بین‌الملل برای صدور تولیدات و خدمات کشاورزی و غذای ایران به دلیل فقدان دیپلماسی بین‌المللی.

ب۵– فقدان استراتژی متمرکز برای مهندسی‌سازی تولید و ارتقای بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده در راستای اجرای ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری.

ب۶– فقدان استراتژی متمرکز پایه و به دنبال آن جزیره‌ای عمل نمودن دوره‌های مختلف مدیریتی در سازمان.

ب۷– عدم شفاف سازی عملکرد در رسانه‌ها.

ب۸– جهت دهی منافع و قدرت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران به نفع فعالین حوزه‌ای خاص در بخش کشاورزی.

ب۹– حضور چندین دوره ای برخی کاندیدهای بی اثر و عدم چرخش نخبگان و ایجاد خرد جمعی.

ب۱۰– قرارگرفتن تقابل در مقابل تعامل در دیپلماسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران.

ب۱۱-سازمان دچار دروغ و وعده‌های توهم زا و پوپولیستی شده است.

ب۱۲– سازمان دچار مانع سازی و مقاومت و کارشکنی در مباحث واگذاری‌های سیستمی شده است.

ب۱۳-ایجاد حس رقابت منفی فی‌مابین سایر تشکل‌های کشاورزی و سازمان نظام مهندسی و تبدیل فرصت‌ها به تهدید.

ب۱۴– ناپایداری و پایین بودن منابع درآمدی سازمان حل نمی شود.

  • ج) آسیب‌های مربوط به عدم شناخت پتانسیل متنوع اعضاء سازمان:

ج۱نرخ بالای اعضا فاقد اعتبار عضویت سازمان که نشانه اصلی بی انگیزگی است اصلاح نمی‌شود.

ج۲– عدم توزیع فراگیر سرمایه انسانی سازمان متناسب با تخصص، علاقه و انگیزه اعضاء.

ج۳– تعلل و تأخیر در مسیر خدمت رسانی به ذی‌نفعان.

ج۴– عدم تفویض بخشی از وظایف سازمانی به دفاتر مراکز خدمات.

ج۵– از دست رفتن اعتماد، انگیزه و روحیه مشارکت اعضا نسبت به سازمان به دلیل پویا نبودن مسیر سازمان.

ج۶مهجور ماندن ارائه خدمات مرتبط با اجرای طرح‌های پژوهشی در ارتباط با کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست.

ج۷کمبود منابع فیزیکی لازم برای سازمان.

  • اساس راهبردهای ائتلاف حکمت براساس آسیب‌های شناسایی شده به شرح ذیل تقدیم اعضاء محترم می شود:

۱- تغییر رویکرد شخصیت سازمانی؛ به سمت دیپلماسی مبتنی بر تعامل در مقابل تقابل.

۲- ارائه و اجرای استراتژی واقعی مبتنی بر نگاه هوشمند به حکمرانی کشاورزی و غذای ایران با پی گیری مستمر، شناخت، ایجاد، تثبیت و توسعه انگیزه مشارکت سرمایه‌های انسانی سازمان.

۳- به روز رسانی لحظه به لحظه استراتژی سازمان مبتنی بر تجمیع اطلاعات پایه هوشمند از اکوسیستم بومی اقتصاد کشاورزی و غذای کشور و طبقه بندی آنها برای تهیه استراتژی برندینگ سازمان.

۴- تثبیت و تسلط آموزش، ترویج، توانمندسازی واقعی اعضا و جوامع مرتبط با سازمان، مبتنی بر مفهوم سازی مفاهیم کشاورزی اقتصادی.

۵- چابک سازی سازمان با تفویض سیستمی وظایف سرمایه‌های انسانی سازمان.

به امید آنکه در این انتخابات تاریخی همه در کنار هم برای بازتعریف شخصیت سازمانی، تصمیمی درست بگیریم تا شاهد چرخش نخبگان و مشارکت همگانی برای رشد و پویایی سازمان باشیم.

به امید آن روز