معضل بی آبی در روزهای گرم سال برای ساکنان تعداد زیادی از مناطق پایتخت و البته کرج چند روزی است، تداوم دارد و این پرسش را مطرح می کند که چالش قطعی و افت فشار آب در روزهای گرم بی آبی پایتخت نشینان تا چه زمانی تداوم دارد و ما شاهد مانور تانکرهای آبرسان در این کلانشهر هستیم.

معضل بی آبی در روزهای گرم سال برای ساکنان تعداد زیادی از مناطق پایتخت و البته کرج چند روزی است، تداوم دارد و این پرسش را مطرح می کند که چالش قطعی و افت فشار آب در روزهای گرم بی آبی پایتخت نشینان تا چه زمانی تداوم دارد و ما شاهد مانور تانکرهای آبرسان در این کلانشهر هستیم.

به گزارش ندای البرز به نقل از پایگاه خبری وقایع نیوز– الهام صادقی: افت فشار و قطعی آب در محدوده هایی از مناطق شرقی و بعضی از محلات در غرب تهران همچنین شهر کرج دغدغه ای است که از روزهای ابتدایی هفته جاری ساکنان محله های واقع شده در منطقه های اشاره شده پایتخت با آن رو به رو هستند.

شرایطی که به گفته مردم بدون اطلاع رسانی قبلی بوده و موجب شده تا در روزهای گرم سال خانواده ها با سختی هایی در این رابطه رو به رو شوند. خاموشی اجباری کولرهای آبی، نبود آب برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی و… مشکلاتی به شمار می روند که این روزها تعداد زیادی از تهرانی ها با آن مواجه شده اند. آنچه در صفحات مختلف فضای مجازی شاهد واکنش ‌های کاربران نیست به آن بوده ایم.

اما ماجرا ازچه قرار است؟متهم اصلی بروز این شرایط البته به گفته مسئولان وزارت نیرو توده بسیار بزرگی بوده که شامل سنگ و گل و لای می شود و از ارتفاع بسیار بالا وارد بستر رودخانه شده است تا مسیر آب برای دو شهر تهران کرج مسدود شود.

به طور مثال ۲۰ درصد آب مصرفی و تولیدی تهران را از سد امیرکبیر کرج تامین می شد که این امر آبرسانی از این طریق را مسدود کرد هرچند که متولیان امر عنوان کردند، بلافاصله تدابیری مدنظر قرار گرفت تا ۱۴ درصد آب از طریق شیوه های جدید جایگزین شود.

وعده هایی که عملی نشدبه هر حال این شرایط را در حالی شاهد بودیم و هستیم که در نخستین روزهای وقوع مشکل مذکور شرکت آب و فاضلاب پایتخت هم در قالب اطلاعیه ‌ای خطاب به شهروندان اعلام کرد «بر اثر بارش باران، جاری شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس، مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج مسدود شده بود، در پی این حادثه، بلافاصله گروه‌های عملیاتی به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات در منطقه حاضر شدند و عملیات رفع انسداد مسیر باتلاقی رودخانه آغاز شد.»جملاتی که این امیدواری را ایجاد کرد، قطعی و افت شدید فشار آب به زودی به پایان می رسد. اما این اتفاق محقق نشد و روزهای بی آبی تداوم یافت.

در این خصوص یکی از شهروندان ساکن در منطقه پاسداران به خبرنگار ما گفت که تنها طبقه اول ساختمانی که در آن سکونت دارد، با فشار بسیار پایین آب داشته و سایر طبقات با قطعی آب رو به رو هستند، آن هم در گرمایی روزهای پایانی خرداد و شرایطی که مسائل و دغدغه های بهداشتی را نیز مطرح می کند.

همچنین ساکنان منطقه هفت تیر تهران نیز در این باره اظهار کردند، مجبور به تهیه آب معدنی و خرید دبه برای برداشتن آب از تانکرهایی بودند که به محله شان آمده اند، که البته برای تهیه آب از این تانکرها نیز با مشکلات دیگری مانند تعداد محدود تانکر برای آبرسانی روبه رو بوده اند.

رفع مشکل مسدود شدن سد و تداوم افت فشار آب نکته مهم در این باره چنین بوده که پیگیری های برخی رسانه ها حکایت از این دارد، مشکل مسدود شدن سد برطرف شده با این وجودافت فشار آب همچنان پابرجاست.

همچنین بعضی شنیده ها حکایت از این دارد که احتمال دارد این مشکل به کدورت آب مربوط باشد که برخی استان ها با آن مواجه بوده و براین اساس بازگشت فشار آب به شرایط عادی منوط به رفع این مشکل باشد.

به هر حال از روز ۱۷ خرداد و بعد از وقوع سیل بی سابقه در سه دهه گذشته در چالوس همچنین مناطق شمالی پایتخت مساله قطعی آب در برخی مناطق تهران شروع شد و به رغم دو اعلامه منتشر شده از سوی سازمان آب و فاضلاب مبنی بر انتقال دوباره آب به تهران تا ساعات این روند ادامه یافت.

به این ترتیب همانطور که عنوان شد رانش زمین در محدوده کرج-چالوس آب را گل ‌آلود کرد تا آبرسانی در برخی مناطق تنها از طریق تانکر میسر باشد، راهکاری که خود نیز اما و اگرهای فراوان داشت.

تصفیه ‌خانه ‌های پایتخت در مدار تولیددر مواجه با این مسائل البته علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو این وعده را امروز داد که از شب گذشته تصفیه ‌خانه ‌های پایتخت در مدار تولید بوده و با ظرفیت کامل آب تولید می‌ شود.

توضیحی که البته با توجه به شرایط قطعی آب و افت فشار آن در روز امروز خود جای اما و اگر فراوان دارد.

ضمن اینکه محرابیان در میان سخنان خود از مردم خواسته است که در مصرف آب صرفه‌جویی کمک کنند تا مخازنی که در اثر این وضعیت کاهش حجم داشته ‌اند به حالت طبیعی بازگردند.

به هر حال واقعیت این بوده که همچنان معضل بی آبی در روزهای گرم سال برای ساکنان تعداد زیادی از مناطق پایتخت پابرجاست و مانور تانکرهای آب نیز نتوانسته است گره از آن باز کند. وضعیت مذکور موجب شده تا نگرانی از استمرار افت فشار آب در پایتخت شکل جدیدی تری به خود بگیرد و مباداهای ادامه این معضل قوت بگیرد.