صیادان ماهی تن هر کیلوگرم ماهی تن مصرفی صنایع کنسروسازی را بالغ‌بر 85 هزار تومان بیشتر از قیمت تمام شده می‌فروشند.

گرانفروشی به تن ماهی رسید؛ صیادان ماهی تن هر کیلوگرم ماهی تن مصرفی صنایع کنسروسازی را بالغ‌بر ۸۵ هزار تومان بیشتر از قیمت تمام شده می‌فروشند.

به گزارش ندای البرز، رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم ماهی تن برای مصارف صنعتی به ۱۵۸ هزار تومان رسیده است، گفت: برآورد ما آن است که قیمت تمام شده ماهی داخلی، باتوجه به استفاده از سوخت یارانه‌اى، کمتر از یکصد هزار تومان است.

مسعود بختیاری اظهار داشت: ماهى تن شامل هوور یا گیدر، مهمترین ماده اولیه تولید کنسرو ماهی است که افزایش بی‌رویه قیمت آن، موجب بالا رفتن نرخ کنسرو ماهى شده که این امر می‌تواند باعث خروج این محصول از سبد غذایی مردم شود.

بختیاری افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی تن صید داخل به صورت عمده حدود ۱۵۸ هزار تومان به فروش می رسد، درحالی که قیمت آن در کمتر از یک سال گذشه حدود ۵۰ هزار تومان بود یعنی بیش از سه برابر شده است.

رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران ادامه داد: قیمت جهانی هر کیلوگرم ماهی تن صید شده به روش صنعتی حدود ۲٫۵ دلار است که با در نظر گرفتن نرخ دلار بازار آزاد نیز نرخ فروش ماهی داخلی، حدود ۳۰ درصد بالاتر است.

وی اضافه کرد: برای تنظیم بازار کنسرو ماهی در کشور، نیازمند تسهیل واردات تن ماهیان و تعدیل قیمت ماهی تن صید داخلی هستیم؛ برآورد ما آن است که قیمت تمام شده ماهی داخلی، باتوجه به استفاده از سوخت یارانه‌اى، کمتر از یکصد هزار تومان است.

بختیاری اظهار داشت: این آمادگی را داریم که در کمیته‌ای با حضور دستگاه‌ ها و فعلان ذی‌ربط، قیمت تمام شده ماهی تن صید داخل را بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: درحالی که صیادی در ایران، با سوخت یارانه‌ای انجام می‌شود اما قیمتگذاری روی آن وجود ندارد و این محصول بالاتر از نرخ‌های جهانی به فروش می‌رسد.

بختیاری با بیان اینکه منع قانونی برای واردات تن ماهیان نداریم، افزود: در تخصیص و تامین ارز مورد نیاز برای واردات ماهی تن با مشکل روبه‌رو هستیم و از طرفی برای ترخیص این محصول توسط گمرک و دامپزشکی نیز با معضلاتى روبه‌رو هستیم و هماهنگی لازم وجود ندارد.

رئیس هیأت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران ادامه داد: در صورتی که واردات ماهی تن تسهیل شود، قیمت ماهی داخلی نیز تعدیل می‌شود و درنهایت از افزایش قیمت تمام شده کنسرو ماهی تن نیز جلوگیری به عمل می‌آید.

بنابر اعلام تسنیم، قیمت کنسرو ماهی تن معروف به تن ماهی نیز در یکسال گذشته نزدیک به ۲٫۲ برابر افزایش داشته است.

قیمت مصرف‌کننده کنسروهای ۱۸۰ گرمی تن ماهی در  آبان پارسال ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود که اکنون براساس مشاهدات میدانی به ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

قیمت کنسرو ماهی تن در یک ماه گذشته نیز افزایش داشته و از ۷۲ تا ۷۴ هزار تومان به ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.